Thursday, December 27, 2012

Menjadi dewasa

Bismillah. Alhamdulillah masih lagi dapat menghirup udara dalam keadaan beriman.

Tadi, borak-borak dengan adik bongsu. Macam-macam. Apa yang nabi cakap, apa yang nabi suka. Sampai ke kisah Nabi Isa pun ada juga. Seronok bila bercakap soal ni dengan budak kecil yang tak dinodai dosa. Walaupun kadang-kadang penat melayan sebab innocent sangat.

'Macam mana dengan orang bukan Islam? Siapa yang kena berdakwah kat diorang?'

'Kita la...'

Sambil makan.

Moga-moga dia akan menjadi orang yang hebat satu hari nanti, ameen.

.....

Today is my second day working. It's quite tiring.



Even sometimes we couldn't help ourselves being too busy. Melayan student arab yang tak faham English (tak lah, aku cuma penat memerhati dari jauh haha). Nasib baik ada translator dengan dia. Tapi tak apa sebab nak gain experience.

Terlalu banyak yang aku belajar dengan bekerja ni. Melihat bagaimana suasana orang bekerja. Macam mana nak sesuaikan diri dengan suasana. Nak deal dengan manusia. Macam-macam ragam. Rasa nak marah memang selalu ada.

Yang paling penting, dengan siapa kita berkawan waktu bekerja. Time ni mana ada lagi kawan-kawan yang nak ingatkan itu ini. Nak ingatkan dah dhuha ke belum, dah ngaji ke belum, dah ma'thurat ke belum, nak solat berjemaah pun ragu-ragu je nak ajak. Memang sangat-sangat kena kuat supaya kita tak dipengaruhi suasana. Kadang-kadang rasa takut jugak sebab 'ter' join sekaki mengumpat. Nak lari rasa macam kurang ajar. Yang mampu dibuat cuma senyum dan zip mulut ni haaa.

Sangat sangat sangat sangattttttttttttttttt kena KUAT. Kekuatan dalaman kena kuat. Nak kena manage masa untuk mengulang Al-Quran lagi. Keluar pagi time tanah masih gelap bak kata mak. Balik pun nak dekat gelap. Malam penat.

Moga-moga pengalaman  ni mengajar aku macam mana nak buat time management dengan baik. Especially lepas habis belajar dan mula bekerja.

No comments: