Monday, August 5, 2013

Kita masih mampu menanggung bebanan ini

Jangan mengeluh bila diuji, sebab kita tak tahu mungkin ujian tu Allah bagi sebab nak bagi kita ingat lebih pada-Nya.

Pernah cakap macam ni. Dan sekarang, benarlah, telinga yang mendengar lebih dekat dari mulut yang bercakap. Dan aku antara orang yang mungkin diuji atas kata-kata sendiri.

Selalu merasakan, aku betul dan orang lain salah. Lebih-lebih lagi orang tu orang yang sangat rapat dengan kita. Terasa ingin memberontak, tapi nasib baik iman ni menghalang. Tapi, kadang-kadang terlepas jugak.

La yukallifullahu nafsan illa wus'aha.

Allah takkan membebankan seseorang itu kecuali apa yang mampu ditanggungnya.

Dan, sebagai seorang yang hari-hari dok ulang ayat tu, masih lagi tak beriman dengan ayat tu. Selalu je terasa tak bersyukur dengan kehidupan sendiri. Merungut, kenapa aku dapat ini, itu, orang lain semua dapat. Semua ada. Perfect. Tak ada yang tak ada. Semua ada.... (?)

Di malam yang masih berbaki ni, mari panjatkan doa moga-moga kita menjadi seorang yang penyabar, biar apa pun ujian yang Allah nak bagi. Dan moga menjadi seorang yang lebih beriman.


ps: bila tengok macam mana bilal sahabat nabi saw diseksa oleh tuannya, tak mampu nak bayang macam mana kalau diri sendiri berada kat tempat dia. Allahu akbar. Memang Allah tak uji kita melebihi kemampuan kita. And bila tengok diri sendiri rasa macam heh, jangan haraplah. Nak bangun malam pun masih berat lagi. 


No comments: