Friday, August 26, 2011

Jalan Dakwah Ini Memang Sukar

Assalamualaikum.

It's 27th of Ramadhan.

Alhamdulillah, hari ni aku masih dapat menghirup nikmat udara Allah dalam keadaan beriman dengan-Nya.

Alhamdulillah juga, hari ni aku diberi kesedaran tentang pentingnya persediaan untuk menjadi seorang da'ie.
Aku tak pernah merasakan kepentingan itu.
Sebelum ni, aku hanya sekadar faham Islam tu sekadar secara surface je, tak sampai get drowned into it.
Tak hadam biar habis.

Sebelum ni, aku hanya faham, Islam tu hanya perlu disebarkan oleh ustaz ustazah yang berjubah, berkopiah, bertudung labuh dan yang sewaktu dengannya.
Aku tak pernah merasakan yang AKU juga punya tanggungjawab yang besar dalam memikul amanah ni.
Aku tak pernah rasa beban tu rupanya AKU juga perlu tanggung.
AKU juga yang kena belajar betul2 dan bagitahu orang lain tentang betapa 'izzahnya Islam tu.

Aku masih ingat, waktu kecik2 dulu.
Waktu tu darjah berapa tah, kat sekolah agama.
Aku memang agak malas nak dengar apa yang ustaz ustazah ajar.
Al-maklumlah, kelas petang memang sangat membosankan, apatah lagi untuk aku yang agak hyper-active ni ha.
Kalau subjek Akhlak tu, huh, pandang sebelah mata jela.
Dalam hati,
'Tak pe, aku tak dengar ustazah ajar pun, aku tahu macam mana nak jadi orang baik.'
Bila teringat, rasa nak tergelak pun ada.

Bila diingatkan tentang tugas dakwah ni, aku selalu berazam itu ini, tapi mampukah aku?
Ya, jalan dakwah memang sukar.
Nak dakwah family sendiri pun kena fikir berjuta kali.
Nak selesaikan masalah kawan sendiri pun bukan main payah lagi.
Even masalah sendiri nangis2 gaya tak ada jalan keluar.

Akhirnya, dapat aku simpulkan, memang besar harga yang perlu dibayar untuk berjuang di jalan dakwah.

(At-Taubah : 111)

Ingat janji Allah, SYURGA itu bayarannya.

No comments: